Hype

februari 4, 2019 admin

Het is al een tijdje een trend, opruimen, ontspullen en minimalisme. De trend is omgeslagen in een hype, sinds Netflix begin januari kwam met een serie met de (uiterst commerciële) Japanse opruimgoeroe Marie Kondo in de hoofdrol. In Nederland zeggen kringloopwinkels de aanvoer nauwelijks meer aan te kunnen met wel 20 procent meer aanbod van goederen.

In ‘Tidying up with Marie Kondo’ zien we hoe zij in acht verschillende Amerikaanse huishoudens de Konmari-methode met succes toepast. Vermoedelijk zit er een heel opruimteam achter, dat actief wordt zodra Marie, haar tolk en de filmcrew het pand verlaten, maar dat nemen we op de koop toe. Het is een Amerikaanse serie tenslotte en elke aflevering eindigt met ontzettend blije mensen in een prachtig opgeruimd huis.

Trailer voor de serie van Marie Kondo

Dus ik vond het leuk om deze serie te kijken. Omdat ik er weer wat van leer, maar ook omdat ik kan meevoelen met de mensen in de serie. Je krijgt namelijk écht meer ruimte in je hoofd als je huis opgeruimd is. Maar weet je wat ik eigenlijk nog leuker vind aan deze serie? Dat deze hype eraan zou kunnen bijdragen dat we met z’n allen gaan minderen (minder kopen, minder wegdoen) en daarmee de wereld een beetje beter maken. Als dat toch een hype zou worden…!